Terraformacja Marsa: Gra kościana
Rzuć kośćmi i tchnij życie w Marsa- 1 - 4 osoby
- od 14 lat
- ok. 45 minut
- wydanie polskie
- Autor:
- Jacob Fryxelius
- Ilustracje:
- Isaac Fryxelius
- Wydawca:
- Rebel
Opis
Udało nam się wybudować pierwsze kolonie na Marsie, ale największe wyzwanie dopiero przed nami: musimy tchnąć życie w Czerwoną Planetę i sprawić, by stała się prawdziwym domem ludzkości! Ziemskie korporacje stają do wyścigu. Która z nich będzie miała największy udział w tym wielopokoleniowym przedsięwzięciu?
Terraformacja Marsa: Gra kościana to zupełnie nowe spojrzenie na jedną z najpopularniejszych gier strategicznych. Kości dostępne w grze reprezentują zasoby niezbędne, by zagrywać karty i wykonywać inne akcje. Dzięki płynnej rozgrywce i prostym zasadom tytuł dostarczy wyjątkowych wrażeń zarówno rodzinom, jak i wytrawnym graczom.
Na czym to polega?
- Mechanizm gry opiera się zarówno na kartach, jak i kościach. Uczestnicy będą rozwijać swoje korporacje i terraformować Marsa, przekształcając tę planetę w nowy dom dla ludzkości.
- Kości reprezentują zasoby, które wydajemy, aby zagrywać karty i wykonywać inne akcje.
- W trakcie rozgrywki zwiększamy swoją produkcję kości, podnosimy wskaźniki terraformacji, umieszczamy na planszy obszary miast i zieleni, a także otrzymujemy różne premie.
- W każdej swojej turze albo produkujemy nowe kości (tura produkcji), albo wykonujemy akcje (tura akcji).
- Za każdym razem, gdy gracz podnosi któryś ze Wskaźników Globalnych, otrzymuje 2 punkty zwycięstwa. Można je też gromadzić, umieszczając obszary na planszy i zagrywając karty, a także zdobywając nagrody i tytuły.
- Gra dobiega końca, gdy 2 z 3 Wskaźników Globalnych osiągną swoje maksymalne poziomy. Zwycięża osoba, która zgromadziła najwięcej punktów.
Dlaczego pokochasz tę grę?
- To zmodyfikowana wersja znanej, rozbudowanej planszówki. Świetnie się sprawdzi jeśli nie macie czasu na długie rozgrywki, a jednak lubicie satysfakcję z budowania silnika produkcji i klimat kosmicznej ekspansji.
- Fani serii z pewnością chętnie skorzystają z okazji, by wypróbować nowe strategie w oparciu o dodatkowe elementy. Kości reprezentujące zasoby to ciekawa zmiana, która wprowadza element losowości – zwłaszcza że gra nie daje nam możliwości ich przerzucania.
- To również doskonała propozycja wprowadzająca do uniwersum Terraformacji Marsa: jej zasady są prostsze i mniej przytłaczające dla nowych uczestników.
Aby zakoszulkować karty, polecamy użyć koszulek do gry Catan (56 x 82 mm) od firmy Gamegenic. Nie są one dedykowane, ponieważ na górze zostaje lekka, foliowa nadwyżka, ale Twoje karty będą bezpieczne.
Rozgrywka
Podstawowe informacje
- Zawartość pudełka:
- dwustronna plansza
- 60 specjalnych kości
- 159 kart
- 6 znaczników
- 43 kafelki obszarów
- 11 żetonów tytułów
- 4 kafelki graczy
- 22 żetony uniwersalne
- instrukcja
- 2 karty pomocy
- Instrukcja i inne pliki:
- Waga:
- 1,172 kg
- Podmiot gospodarczy:
- Rebel Sp. z o.o., ul. Budowlanych 64c, 80-298, Gdańsk, Poland, wydawnictwo@rebel.pl
- Kod EAN / UPC:
- 5902650618305
- Kraj pochodzenia:
- Chiny
- Informacje dot. bezpieczeństwa:
- Posiada logo CE. Nie nadaje się dla dzieci w wieku poniżej 3 lat. Zawiera małe elementy - ryzyko zadławienia.
Dodatki i akcesoria
Recenzje
Masz? Grałeś? Używałeś? Oceń Terraformacja Marsa: Gra kościana
Najbardziej przydatne recenzje
Dobry, solidny produkt
Przyjemna turlanka w klimacie Terraformacji Marsa. Jest to mocno uproszczona gra, ze znanej i lubianej serii, która sprawdzi się głównie jako lekka i szybka rozgrywka od czasu do czasu. Kosteczki dobrze wykonane, natomiast wygląd kart na minus względem Ekspedycji Ares, do tego ich niestandardowy format jest problematyczny przy wyborze koszulek.
Dobry, solidny produkt
Nie grałem w pierwowzór Terraformacji Marsa, może więc będę bardziej obiektywny. Ogólnie nie jestem wielkim fanem kościanek, których cała idea zwykle sprowadza się do kolejnych prób wyrzucenia pożądanych wyników. W tej kościanko-karciance jednak starano się bardzo ograniczyć ten wpływ czystej losowości na kilka sposobów, co oczywiście należy zapisać na plus.
Podstawą rozgrywki jest dopasowywanie "wyrzuconych" z kości zasobów-symboli do symbolów na kartach, tym samym odblokowując te ostatnie. Efekty kart z kolei powodują, że dokonujemy dość żmudnych zmian na planecie, czy to zwiększając obszar oceaniczny, leśny, podnosząc temperaturę tej zimnej planety itp. - tak, by ostatecznie, jakby nie patrzeć, przypominała warunki na Ziemi. (Do czego pewnie kiedyś dojdzie, ale zapewne musimy się uzbroić w cierpliwość, gdyż wg. moich szacunków będzie to miało miejsce za jakieś 1000 lat, choć A.I. jest ode mnie bardziej optymistyczne w tym względzie...).
Trochę wahałem się w ocenie, i to w kierunku 3, nie 5, ale ostatecznie doszedłem do wniosku, ze tytuł jest dobrze skonstruowany. Nawet, jeśli kości są tu trochę na doczepkę - teoretycznie można by wyjąć ten aspekt zupełnie z gry i zastąpić innym sposobem na zdobywanie zasobów. Co niestety dość często zdarza się w przypadku gier, które kościankami stały się tylko dlatego, że producent chce odcinać kupony od swojego oryginalnego hitu (podobnie jak przy Pandemic).
Widać jednak, że projektanci tego tytułu byli bardzo świadomymi twórcami, a nie nieokrzesanymi początkującymi artystami: ograniczenie losowości kości widać na każdym kroku, od ogólnego zarządzania w ogóle ryzykiem w grze (np. strategiczny wybór kart, większa ilość kości itp.), po wiele sposobów na legalne "oszukiwanie" - podmienianie wyników na kostkach, dodawanie ekstra kostki itd. Ogólnie można to zarządzanie jednak podsumować jako konflikt pomiędzy bezpieczeństwem inwestycyjnym (w zasoby - kostki) a ryzykiem "a nuż się uda wyrzucić dobry wynik".
Od problemu z ograniczonymi zasobami rozgrywka się zaczyna, ale w miarę upływu czasu i zwiększającą się pulą kości - czyli takich fabryk zasobów - musimy zwracać coraz bardziej uwagę na to, w jaki sposób terraformujemy planetę. Co oznacza główną oś interakcji pomiędzy graczami, kiedy sobie jako przedsiębiorstwa przeszkadzamy, rzekomo dążąc w tym samym celu: by uczynić Marsa planetą zdatną do zamieszkania przez resztę ludzkości - w rzeczywistości jednak próbując wygrać wyścig z innymi przedsiębiorstwami kto tego dokona szybciej. :)
Gra dobrze łączy różne elementy w całkiem zgrabny sposób. Mam zastrzeżenia do grafiki kart, które zdecydowanie mogłyby być przynajmniej przejrzystsze, by można było od razu ocenić czy karta jest zielona (produkcja fabryk - kostek), czerwona (natychmiastowe wydarzenie) czy niebieska (nauka i rozwój), a także do klimatu, którego w sumie nie ma - ot mechaniczne dopasowywanie symboli. Cała rozgrywka ostatecznie spoczywa na małej planszy, na której chcemy wycisnąć jak najlepszy wynik przed innymi graczami, i wydaje się, że dość szybko się ogrywa.
Jak dla mnie ideał :)
Świetna gierka. Ze wszystkich terraformacji jest zdecydowanie najprostsza i ma niski próg wejścia. Grałem już z wieloma osobami, zarówno z doświadczonymi graczami jak i takimi, którzy grają niewiele i każdemu bardzo się podobało.
Wszystkie recenzje
Recenzje na innych portalach
- Recenzja w serwisie Angry Boardgamer
- Recenzja w serwisie Planszówki we dwoje
- Recenzja na blogu iToMiGra
Pytania i odpowiedzi
Na ilu graczy minimalnie i maksymalnie jest gra? Czy da się grać w duecie?
~ G 12.11.2023 22:47
Gra jest przeznaczona dla 1 - 4 osób
~ Ewelina 13.11.2023 15:18
Czy ta gra działa jako osobna gra, czy jako dodatek do głównej edycji Terraformacji?
~ K 12.11.2023 22:47
Jest to osoba gra (nie dodatek)
~ Ewelina 13.11.2023 15:18
Czy Rebel planuje posiadać w sprzedaży koszulki do tej gry?
~ Rafał 19.10.2023 18:05
Dzień dobry, czy jest w planach sprzedawanie dedykowanej maty do tej gry (lub opcjonalnej maty powiększonej do wykorzystania kafelków 3d z Terraformacji Marsa)?
~ Keldorn 09.10.2023 19:21
Dzień dobry, Jakiej wielkości będą karty do tej gry? Pozdrawiam
~ Konrad 06.09.2023 15:32
55x77mm
~ Radekkk 03.10.2023 15:09
Jeśli podoba Ci się ten produkt, polecamy również
Robisz zakupy pierwszy raz?